Greyhound

Maailma muuttuu, saapa nähdä kuinka suureksi Koronan vaikutukset maailman menoon lopulta tulevat vaikuttamaan, mutta Greyhound on yksi esimerkki tästä muutoksesta, jota saattaa olla edessä. En toivo tippaakaan pahaa leffateattereille, ja toivon todella, että ihmiset alkavat taas löytää tiensä takaisin leffateattereihin pienen tauon jälkeen, mutta Greyhound taitaa olla ensimmäinen massiivinen elokuva, jonka ensi-ilta on siirtynyt valkokankaalta ihmiset olohuoneisiin ja läppäreille.

Leffan siis piti alun perin ilmestyä valkokankaalle kesäkuussa, mutta lopulta oikeudet myytiin Applelle ja leffan ensi-ilta muuttui digitaaliseen muotoon Apple TV+ palveluun. Moni saattaa kuvitella, että kyseessä on pieni juttu, mutta todellisuudessa tämä avaus saattaa olla koko elokuvateollisuudelle aika merkittävä avaus. Apple TV+:san lanseerauksesta on jo kulunut jonkin aikaa, ja oma fiilis on, että palvelu ei ole avain oletetusti lähtenyt lentoon, ja sen vuoksi tällainen merkittävä hankinta on Applelle erittäin merkittävä asia.

Itsellänikin tuo tilaus on ollut jonkin aikaa voimassa (vuoden ilmainen kokeilu), mutta käyttö on jäänyt erittäin vähälle ja syy on hyvin yksikertainen. Normaali palvelumaksuun ei kuulu juuri lainkaan elokuvia, vaan niistä pitää maksaa vielä normaali hinta päälle. Tämä onkin ollut itselleni se suurin juttu, eli palvelussa saattaa kyllä olla ihan hyviä sarjoja (joita pari olen katsonutkin), mutta itselleni se juttu on leffat. Jos Apple TV+ olisi samanlainen palvelu kuin Netflix, eli yhdellä hinnalla all in, olisin välittömästi palvelun suuri fani. Tätä kuitenkin saadaan vielä odottaa, ja tämä Greyhound on varmasti Applelle ison investoinnin lisäksi myös suuri markkinatutkimus. Greyhound ei siis sisältänyt erillistä maksua, vaan kuului ns. ilmaiseksi Apple TV+ tilaukseen.

Tom Hanks (ohjaaja ja pääosa) on ollut hieman harmissaan, että kyseistä leffaa ei saatu valkokankaalle, ja olen siitä täysin samaa mieltä, tämä leffa olisi ehdottomasti ansainnut myös leffateatteri-levityksen ja tulee ehkä sen joskus vielä ainakin jossain muodossa saamaan. Tämähän on nyt tietysti sitten Apple käsissä, mutta leffana tämä olisi ollut juuri sitä kamaa, jota itsekin voisin leffaan vielä mennä katsomaan.

Leffan äänet olivat erittäin mahtipontiset, eikä subbareita kyllä säästelty tippaakaan. Se mikä oli hieman taas outoa oli se, että Apple TV:n kautta striimattuna volyymiä piti vääntää todella paljon kovemmalle kuin levyltä. Nytkin äänet olivat kohdillaan vasta noin 77db:ssä, kun Zombilandiin riitti alle 70db. Mistä tämä johtuu, en osaa tarkalleen sanoa, onko merkitystä, eipä juuri. Jokapauksessa leffan äänet olivat todella laadukkaat Atmos-äänet, jossa takakanavia käytettiin paljon ja hienosti, samalla kun yläkaiuttimia käytettiin lähellä tunnelman luontiin. Luoteja lenteli ja tykit paukkuvat herkeämättä, ja kyseessä olikin varsinainen effekti-tulitus koko puolentoista tunnin ajan. Jep, leffa siis todellakin kesti vain puolitoista tuntia, kun normaalisti tämän tyyppisiin leffoihin on mennyt jo lähemmäs kolme.

Leffassa korvat olivat kovilla, mutta toisaalta myös positiivisella tavalla. Leffa ääniraita ei sattunut korviin, vaan leffan tapahtumiin suhteutettuna ääniraita oli erittäin laadukas, ja kun Apple TV:n kautta Itunesin äänien laadussa ole muutenkaan ollut ongelmia, niin tämäkin kuulosti todella hyvältä. Tuleeko tämä sitten joskus levylle, paha sanoa, mutta en ainakaan oikein tiedä mitä voisin toivoa lisää, sillä kuvakin oli jälleen todella laadukas, siitäkin huolimatta että koko leffa hyvin pullollaan mustaa.

Leffana Greyhoundia olis helppoa verrata hyvinkin moneen leffaan, onhan näitä nähty ennenkin. Eihän tämä nyt esimerkiksi Battleshippistä ihan hirveästi eroa, tosin hieman ehkä laadukkaammasta leffasta oli tässä kokonaisuudessaan kyse. Ison osan tähän tietysti tuo Hanks, joka omalla roolillaan luo leffaan paljon lisää uskottavuutta. En tiedä kuinka iso leffa tästä olisi ilman Hanksin pääosaa tullut, mutta nyt se ainakin täytti odotukset. Juoneltaan leffa oli hieman ontto, se pakollinen nainen joka miestään mereltä takaisin odotteli oli saatu väkisin tungettua mukaan, mutta muuten juoni oli lähinnä se, että merellä ammuttiin kaikkea liikkuvaa ja koitettiin vältellä omia.

Se mitä itse jäin hieman leffalta odottamaan oli jotenkin selkeämpi tilannekuva siitä mitä siellä merellä oltiin oikeasti tekemässä. Nyt tuntui että oltiin jatkuvasti lähikuvassa Hanksin naamaan, eikä katsojana oikein missään vaiheessa pysynyt mukana siitä mihin ollaan menossa, missä menee vastustajat, kaiken lisäksi joukossa pyöri vielä kauppalaivojakin. Jonkinlainen tarkempi maali ja tilannekuvan selvennys siis olisi ollut paikallaan, toisaalta olisiko sitä sitten voinut mahduttaa puoleentoista tuntiin, paha sanoa.

Tästä syystä en tätä leffaa nyt ainakaan vielä ensikerran jälkeen laske aivan elokuvahistorian suurimpien elokuvien joukkoon, saa nähdä miten tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Joka tapauksessa onhan tämä leffa nyt jokaisen leffafanin ”pakko nähdä” leffa, ja kiva nähdä paljonko Apple TV+ tilausten määrä tämän leffan vuoksi nousee ja mitä siitä seuraa. Kysymys on aika tärkeä niin Applelle, kuin koko digitaalisten elokuvien tulevaisuudelle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s